Welkom bij Trijntje Fopkunst: een hommage en
een gesamtkunstwerk. Ruim 100 lichte gedichten met als clou een bekende
kunstenaar en/of een bekend
kunstwerk,
passend geïllustreerd. De serie is een eerbetoon aan alle kunstenaars
die mij bijzonder inspireren en hebben geïnspireerd. Per pagina ongeveer 10 gedichten, dit is pagina 11.
wies wesp live uit kyoto:
`hoe die gek in die auto
oude meesters blijft mollen
vind k echt van de dolle:
beukt i steeds zn ford siesta
op n della francesca!
waarom doet die vandaal
zo klimaat-asociaal?
welk insect pakt nu wielen
om n beeld te vernielen?
straks is zuurstof al fresco
slechts te krijg in de tesco
wil je kunstwerken kraken
sla dan toe met je kaken
of -voor wie niet wil breken-
sloop als ik door te steken´
aldus wies, onze vaste
angeliconoclaste
Fra Angelico, aanhouding van Christus
(fresco in San Marco klooster, Florence)
Piero della Francesca, de koningin van Sheba ontmoet
koning Salomon (detail van fresco in de San Francesco in Arezzo)
Iconoclasme: het vernielen van kunst, het omverwerpen van heilige huisjes;
fresco: schildertechniek met pigment op natte kalk (letterlijk `fris'/`vers'); Tesco: supermarktketen.
Verdrag van Kyoto: klimaatverdrag uit 1997 (effectief sinds 2005)
waarin het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen centraal staat.
Uit
Italië bereikte mij de volgende reactie van Wim 2 Snippers (performance
vlinder):
Het door u smakeloos nagelepelde verhaal van mw. Wesp is
natuurlijk 1 grote steek onder water naar mijn oeuvre. Zij (de wesp) is
puur afgunstig en probeert met haar lasterlijke praatjes aandacht te
trekken voor haar eigen flauwe happeningetjes. Gemakshalve gaat zij voorbij aan het feit
dat de meeste vlinders niet kunnen bijten of steken. De auto is voor ons geen luxevernielmiddel!
De saffraangele kimono heb ik ritueel verbrand.
Verder verbied ik u foto's te plaatsen van mijn `Actie Gaspedaal door
vlinderkunstvandaal' waarbij mijn Ford Fiesta is omgekomen.
Aï: drietenige luiaard; The
(wonderful) Wizard of Oz: boek uit 1900, later beroemd als film/musical
(1939). Osaka: plaats in Japan; alpaca: wol-lama; manga
(lett. fantasieplaatje): Japans striptekengenre waarvan Hokusai als
medegrondlegger wordt beschouwd middels zijn boek Hokusai Manga.
in granada gispt juan grijze roodstaart
die met stripbridgen iedereen blootkaart:
`k walg zo van naakt
-demasiado gemaakt
door al die pintores de domingo
khoor liever nog plácido flamingo!
y como, zo vraag je je af
dat stripkaarten no es un straf?
es verdad, k verfoei kitsch
pero yo liefheb muy bridge'
Eadweard Muybridge, vrouw een trap aflopend
(bron voor het beroemde schilderij van Duchamp met titel `naakt een trap aflopend')
Eadweard Muybridge, racehorse (geanimeerd in 2006)
Beroemd werk van Muybridge: het beslissen van de vraag hoe een paard
galoppeert. Zijn de poten op enig moment alle 4 van de grond? En hoe
dan?
Zijn techniek wordt algemeen gezien als voorloper van de film. Zijn
fotografische techniek werd hervonden en bewerkt door John Gaeta voor
de `bullet time' sequenties in The Matrix.
Granada: stad in Spanje [granada=granaat(appel)], demasiado = teveel, pintor = schilder, domingo = zondag, como = hoe, es verdad = het is waar,
pero = maar, muy = veel (in het spaans).
wierp ocelot cleo pardoes
n tienling vannacht in callús?
de noordspaanse pers heeft de poes
gespot -hoewel non en latino-
met 10 welpjes, allen albino!
`al valt t niet licht te geloven:
k kreeg ze' spint cleo `van boven
en k wijs dan ook graag
in respons op de vraag
hoe n ongedekte non zwanger is
op de onbevlekte ontvangenis'
men kent nu van vic tot manlleu
poes cleo als mare de deu'
Mare de Déu, anonieme kunstenaar
Sculptuur uit 12e-15e eeuw
uit Catalunya, in het museum van Girona.
Mare de Déu (detail), anonieme kunstenaar
Sculptuur uit 12e-15e eeuw
uit Catalunya, in het museum Frederic Marès.
De Catalaanse kunstenaar Salvador Dalí had een ocelot als huisdier. Hieronder een
beroemde Mare de Déu (Madonna) van zijn hand (`Salvador' refereert uiteraard aan Christus
de verlosser):
Salvador Dalí, de Madonna van Port Lligat (detail)
Salvador Dalí met zijn ocelot
Overigens refereert het katholieke dogma `de
onbevlekte ontvangenis van Maria' niet aan de maagdelijkheid van Maria, maar
aan haar eigen zondevrije geboorte.