Welkom bij Trijntje Fopkunst: een hommage en een gesamtkunstwerk. Ruim 100 lichte gedichten met als clou een bekende kunstenaar en/of een bekend kunstwerk, passend geïllustreerd. De serie is een eerbetoon aan alle kunstenaars die mij bijzonder inspireren en hebben geïnspireerd. Per pagina ongeveer 10 gedichten, dit is pagina 11.

 


op n wesp (en n vlinder)

wies wesp live uit kyoto:
`hoe die gek in die auto
oude meesters blijft mollen
vind k echt van de dolle:

beukt i steeds zn ford siesta
op n della francesca!
waarom doet die vandaal
zo klimaat-asociaal?

welk insect pakt nu wielen
om n beeld te vernielen?
straks is zuurstof al fresco
slechts te krijg in de tesco

wil je kunstwerken kraken
sla dan toe met je kaken
of -voor wie niet wil breken-
sloop als ik door te steken´

aldus wies, onze vaste
angeliconoclaste



Fra Angelico, aanhouding van Christus

Fra Angelico, aanhouding van Christus
(fresco in San Marco klooster, Florence)


Piero della Francesca, de koningin van Sheba ontmoet 
			koning Salomon

Piero della Francesca, de koningin van Sheba ontmoet koning Salomon
(detail van fresco in de San Francesco in Arezzo)


Iconoclasme: het vernielen van kunst, het omverwerpen van heilige huisjes; fresco: schildertechniek met pigment op natte kalk (letterlijk `fris'/`vers'); Tesco: supermarktketen. Verdrag van Kyoto: klimaatverdrag uit 1997 (effectief sinds 2005) waarin het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen centraal staat.


Uit Italië bereikte mij de volgende reactie van Wim 2 Snippers (performance vlinder):


Het door u smakeloos nagelepelde verhaal van mw. Wesp is natuurlijk 1 grote steek onder water naar mijn oeuvre. Zij (de wesp) is puur afgunstig en probeert met haar lasterlijke praatjes aandacht te trekken voor haar eigen flauwe happeningetjes. Gemakshalve gaat zij voorbij aan het feit dat de meeste vlinders niet kunnen bijten of steken. De auto is voor ons geen luxevernielmiddel!

De saffraangele kimono heb ik ritueel verbrand.

Verder verbied ik u foto's te plaatsen van mijn `Actie Gaspedaal door vlinderkunstvandaal' waarbij mijn Ford Fiesta is omgekomen.

Met gemeende minachting,

Wim 2 Snippers
performance vlinder


~

op n woestijnvos en n kasuaris (en n dromedaris)

`k zoek' puft n bakvos van meel nog witgeel
`n model voor mn doek appelmoes met kameel

kwor liever bekwaam in t verversvak
dandaddik nog zoet brood voor berbers bak

k email keimalle kamele camille:
je koppie voor noppes in gele acryl!'

n passerende kasuaris:
`k geloof dat r maar 1 maar is'
(camille is n dromedaris)



Willem Maris, kameel

Willem Maris, kameel


Jacob Maris, portret van Willem Maris

Jacob Maris, portret van Willem M. Maris
(zoon van Jacob, niet dezelfde als boven)


Matthijs Maris, portret van Jacob Maris

Matthijs Maris, portret van Jacob Maris


Jan Willem Maris, Lurid Lawn

Jan Willem Maris, Lurid Lawn


Henry Constantine Richter, Southern Cassowary

Henry Constantine Richter, helmkasuaris

~

op n aï

de aartsluiaard kruist in the wizard of osaka
de poes van de heks met n octopusalpaca

doch stoethaspelt steeds met zn toverspreuken
en roept dan `gelieve weer overneuken-

hier kijk dan in mn toverboek
is mangabeest naar waar k zoek:
de wollenkattenstaartensnoek
uit bollenstreek bij lutjebroek

wellicht in goede locus paai
terwijl k m met focus draai?
dan krijg k ook s krokushaai'
-zo peinst de pokushokusaï



Katsushika Hokusai, fantasiedieren uit de Hokusai Manga

Katsushika Hokusai, fantasiedieren uit de Hokusai Manga


Katsushika Hokusai, droom van de vissersvrouw (Tako to ama)

Katsushika Hokusai, droom van de vissersvrouw (Tako to ama)


de grote golf bij Kanagawa

Katsushika Hokusai, de grote golf bij Kanagawa


Aï: drietenige luiaard; The (wonderful) Wizard of Oz: boek uit 1900, later beroemd als film/musical (1939). Osaka: plaats in Japan; alpaca: wol-lama; manga (lett. fantasieplaatje): Japans striptekengenre waarvan Hokusai als medegrondlegger wordt beschouwd middels zijn boek Hokusai Manga.

~

on a bonobo and a chimpanzee

did artist yoko bonobo
completely out of mikado
construct for hiroshige's lobster
`jacuzzi with yakuza mobster'?

the ape clams up mysteriously
but still complains imperiously
`they never take me seriously'

chimp saatchi: `who knows? years ago
she built in downtown tokyo
her christ in tub with giorgio
committing in this spirito
artistic harachirico'



Utagawa Hiroshige, twee garnalen en een lobster

Utagawa Hiroshige, twee garnalen en een lobster


Giorgio de Chirico, Christus en de storm

Giorgio de Chirico, Christus en de storm


Giorgio de Chirico, mystery and melancholy of a street

Giorgio de Chirico, mystery and melancholy of a street


Yoko Ono, touch me

Yoko Ono, touch me


Yoko Ono: ooit partner van John Lennon; bonobo: soort mensaap; jacuzzi: warmwater-whirlpool; yakuza: japanse mafia; mobster: mafioso; Charles Saatchi: eigenaar van Saatchi gallery; harakiri: rituele japanse zelfmoord.

Bij dit trijntje is dit New York Times artikel over Giorgio de Chirico wel handig. Er is ook een prachtig essay van Robert Hughes over De Chirico.

~

op n grijze roodstaart

in granada gispt juan grijze roodstaart
die met stripbridgen iedereen blootkaart:

`k walg zo van naakt
-demasiado gemaakt
door al die pintores de domingo
khoor liever nog plácido flamingo!

y como, zo vraag je je af
dat stripkaarten no es un straf?

es verdad, k verfoei kitsch
pero yo liefheb muy bridge'



Eadweard Muybridge, vrouw een trap aflopend

Eadweard Muybridge, vrouw een trap aflopend (bron voor het beroemde schilderij van Duchamp met titel `naakt een trap aflopend')


Eadweard Muybridge, racehorse (animated)

Eadweard Muybridge, racehorse (geanimeerd in 2006)


Beroemd werk van Muybridge: het beslissen van de vraag hoe een paard galoppeert. Zijn de poten op enig moment alle 4 van de grond? En hoe dan?

Zijn techniek wordt algemeen gezien als voorloper van de film. Zijn fotografische techniek werd hervonden en bewerkt door John Gaeta voor de `bullet time' sequenties in The Matrix.


Plácido Flamingo

Plácido Flamingo, de beroemde tenor uit Sesamstraat


grijze roodstaart

grijze roodstaart


Granada: stad in Spanje [granada=granaat(appel)], demasiado = teveel, pintor = schilder, domingo = zondag, como = hoe, es verdad = het is waar, pero = maar, muy = veel (in het spaans).

~

op n kraai

in karaokebar hawaii
krast maandagavond richard kraai
temidden van n hels lawaai
zn repertoire, van rock tot raï

zn `cra cra' klinkt soms blij, soms triest
zodoende blijft i als artiest
bij vrouwen razend populair
-ghis gans: `die blik, die stem, die flair!

t boeit niet wat k maandag betaal
k moet m zien, die cranachtegaal'



Lucas Cranach de oudere, portret van Johannes Geiler von Kaysersberg

Lucas Cranach de oudere, portret van Johannes Geiler von Kaysersberg


Lucas Cranach de oudere, gerechtigheid

Lucas Cranach de oudere, gerechtigheid


rock, raï: muzieksoorten.

~

op n cheetah

chat chansonnier cheetah jacques brul:
`zo'n schildernul kwakt n bak spul

op n hoekie van n doekie
noemt t `kiekie van leeuw loekie'
en dan zoekt i n suzuki

van t geld voor dit `portretje' uit
je zal r maar opstaan met je snuit!

k ben maar n simpele cheetah, jah
en smeek u slechts dit: ne me kitaj pas'



Ronald Brooks Kitaj, portret van Walter Lippman

Ronald Brooks Kitaj, portret van Walter Lippman


Ronald Brooks Kitaj, the man of the woods and the cat of the mountains

Ronald Brooks Kitaj, the man of the woods and the cat of the mountains


Loekie de Leeuw

Loekie de Leeuw


Jacques Brel: ne me quitte pas

~

op n kuifeend

n kuifeend op t eiland wight:
`k claim mn eigen koppie-right

nu n inktvis uit brussel
mij met n jack russell

in strips de globe rond laat gaan
en per raket zelfs naar de maan

mn strijd tegen `kuifje & bobby'
krijgt steun van de kuifeendenlobby

echter de rechter zegt, dat is t erge
dat t geen mis- is qua bruik edoch herge-'



Hergé (georges remi), les aventures de tintin: l'île noire

Hergé (Georges Remi), de avonturen van Kuifje: de Zwarte Rotsen
(l'Île Noire)


Hergé (Georges Remi), uit `de avonturen van Kuifje: Mannen op de Maan

Hergé (Georges Remi), uit `de avonturen van Kuifje: Mannen op de Maan'
(On a marché sur la Lune)


Kuifeend: soort eend; Jack Russell: soort terriër.

~

op n ocelot

wierp ocelot cleo pardoes
n tienling vannacht in callús?
de noordspaanse pers heeft de poes
gespot -hoewel non en latino-
met 10 welpjes, allen albino!

`al valt t niet licht te geloven:
k kreeg ze' spint cleo `van boven
en k wijs dan ook graag
in respons op de vraag
hoe n ongedekte non zwanger is
op de onbevlekte ontvangenis'

men kent nu van vic tot manlleu
poes cleo als mare de deu'



Mare de Déu, anoniem, museum Girona

Mare de Déu, anonieme kunstenaar
Sculptuur uit 12e-15e eeuw uit Catalunya, in het museum van Girona.


Mare de Déu, anoniem, detail, museum Frederic Marès

Mare de Déu (detail), anonieme kunstenaar
Sculptuur uit 12e-15e eeuw uit Catalunya, in het museum Frederic Marès.


De Catalaanse kunstenaar Salvador Dalí had een ocelot als huisdier. Hieronder een beroemde Mare de Déu (Madonna) van zijn hand (`Salvador' refereert uiteraard aan Christus de verlosser):


Salvador Dalí, de Madonna van Port Lligat

Salvador Dalí, de Madonna van Port Lligat


Salvador Dalí, de Madonna van Port Lligat (detail)

Salvador Dalí, de Madonna van Port Lligat (detail)


Salvador Dalí met zijn ocelot

Salvador Dalí met zijn ocelot


Overigens refereert het katholieke dogma `de onbevlekte ontvangenis van Maria' niet aan de maagdelijkheid van Maria, maar aan haar eigen zondevrije geboorte.


Francisco de Zurbarán, de onbevlekte ontvangenis

Francisco de Zurbarán, de onbevlekte ontvangenis


Het woord `ocelot' komt uit het Nahuatl, een Azteekse taal waarvan dialecten nog overleven. In het Nahuatl duidt `ocelotl' meestal de jaguar aan.


ocelotl cuauhxicalli

ocelotl cuauhxicalli
(Museo Nacional de Antropología, Mexico City)


Mare de Déu = moeder van God; mare de deu = moeder van tien (in het catalaans). Vic, Callús, Manlleu, Port Lligat: plaatsen in Catalonië (Catalunya)

 

 

terug naar boven

Afbeeldingen en teksten © Frank Waaldijk 1982-2015, tenzij anders aangegeven. Met correcte toeschrijving is sharing op social media (waaronder websites en blogs) toegestaan voor persoonlijke niet-commerciële niet-politieke doeleinden. Een uitzondering hierop geldt mogelijk voor afbeeldingen van werk van kunstenaars die niet meer dan 70 jaar geleden zijn overleden. Zelf gebruik ik deze afbeeldingen onder fair use, maar dat is niet zonder meer overdraagbaar. Voor de foto's (van dieren of andere onderwerpen) geldt vaak een copyleft-licentie, meestal CC-BY-SA 3.0. Behalve naamsvermelding van de fotograaf is ook het noemen van de licentie (met een link naar de volledige tekst) een voorwaarde voor hergebruik. Van sommige foto's kon ik zelfs met veel moeite niet de bron achterhalen. Mocht je van mening zijn dat ik een foto ten onrechte gebruik, of onvoldoende verwijs naar de maker, neem dan contact op. Klik voor privacy beleid.

facebook icon google plus icon